پرش به مطلب اصلی

ماژول Google Analytics و Google Tag Manager

این ماژول به شما اجازه می‌دهد بدون نیاز به ویرایش مستقیم کد سایت، انواع تگ‌های تحلیلی مانند Google Analytics و Google Tag Manager را به سایت خود اضافه کنید.


quote

سرویس Google Analytics

شناسه رهگیری (Tracking ID)

یک شناسه یا کد منحصربه‌فرد است که Google Analytics برای هر Property (مثلاً سایت یا اپلیکیشن) به شما می‌دهد. این شناسه مشخص می‌کند داده‌هایی که از سایت شما جمع‌آوری می‌شود، باید به کدام حساب Google Analytics ارسال شوند.

Global Site Tag (gtag.js)

کد جاوااسکریپتی است که باید در سایت خود قرار دهید تا داده‌ها از سایت شما به سرویس‌های گوگل (مثل Google Analytics، Google Ads و غیره) ارسال شوند. در واقع این کد، پل ارتباطی بین سایت شما و گوگل آنالیتیکس است.

🔹 نکته: > Tracking ID فقط یک شماره است، اما gtag.js همان کدی است که واقعاً داده‌ها را جمع‌آوری و ارسال می‌کند.


سرویس Google Tag Manager

Tag Manager Head

این قسمت همان کد اصلی اسکریپت GTM است که باید در داخل تگ <head> صفحات سایت قرار بگیرد. وظیفه‌اش بارگذاری فایل‌های جاوااسکریپت لازم برای Tag Manager است تا بتواند داده‌ها را جمع‌آوری و تگ‌ها را اجرا کند.

Tag Manager Body

این بخش کد پشتیبان (Backup Code) است که باید بلافاصله بعد از تگ <body> سایت قرار گیرد. اگر کاربر در مرورگر JavaScript را غیرفعال کرده باشد، این کد با استفاده از iframe داده‌ها را ارسال می‌کند.

🧠 به عبارتی، این بخش نسخه‌ی Fallback کد GTM است.


✅ با استفاده از این دو ابزار، می‌توانید به‌صورت منعطف و بدون تغییر در کدهای اصلی سایت، انواع تگ‌های تحلیلی و بازاریابی را مدیریت کنید.